SEO-case: 🎲 Qwixx.nl

Qwixx is één van de populairste dobbelspellen van dit moment. Het spel heeft verschillende prijzen en nominaties in de wacht gesleept. En niet voor niets! Het is een leuk en gemakkelijk dobbelspel om te spelen.

Ik ben zelf ook groot fan van Qwixx en alle varianten op het spel. Daarom haal ik veel plezier uit het onderhouden en uitbouwen van de fanwebsite Qwixx.nl. Aan de ene kant is dit een geweldig SEO-experiment, aan de andere kant begint het een leuke inkomstenbron te worden als affiliate partner van Bol.com.

Situatie

Wekelijks houd ik de domeinveiling van DomainOrder.nl in de gaten. Op deze website komen elke maandag honderden verlopen domeinen beschikbaar. Dit kunnen websites zijn van failliete bedrijven of simpelweg domeinen die niet verlengd zijn bij de registrar en daardoor weer beschikbaar zijn gekomen.

Eind december kwam Qwixx.nl voorbij. Het domein had nog geen enkele SEO-waarde opgebouwd. Waarschijnlijk heeft iemand ‘m ooit gekocht, maar nooit wat mee gedaan. De domeinnaam zelf is natuurlijk wel enorm interessant. Vanwege:

  1. Exact Domain Match: de domeinnaam komt volledig overeen met de meestgebruikte zoekopdracht. Per maand zoeken gemiddeld 27.200 Nederlanders naar [qwixx]. Afgelopen december – met alle feestdagen – lag dit zelfs op 60.500.
  2. De domeinnaam straalt autoriteit uit. Meermaals heb ik gehoord dat zoekers vanuit Google denken dat Qwixx.nl de officiële website is. Ook Google lijkt dit te waarderen.
Zoekvolume Qwixx.nl

Zoekvolumes zijn leuk, maar vaak leveren hoge volumes ook veel concurrentie op. In dit geval bleek dat niet zo te zijn. Er is slechts één andere website die ook volledig ingericht is op Qwixx. Verder zijn er veel spelletjeswebsites die een review over Qwixx hebben geschreven. En natuurlijk is er de concurrentie van Bol.com en andere verkooppunten.

Taak

Ik won de domeinnaamveiling op DomainOrder voor € 50,- en kon dus starten met bouwen. Als eerst moest de website ontwikkeld worden. Hierbij had ik een paar uitgangspunten. Het moest snel in de lucht zijn. Omdat het bedoeld is als SEO-experiment wilde ik vooral niet teveel poespas op de website en moet-ie vooral eenvoudig te beheren zijn.

WordPress is mijn lievelings-CMS, zeker voor pure ‘tekstwebsites’ als Qwixx.nl. Die keuze was dus snel gemaakt. Tegenwoordig biedt WordPress zelf al enkele geschikte (gratis!) templates. Ik heb gekozen voor Twenty Twenty. Deze voldoet voorlopig aan al mijn wensen. Mogelijk herken je het thema? 😉

De hosting voor deze website is ondergebracht bij Antagonist. Zij komen in veel lijstjes als één van de beste uit de test. De keuze voor mijn hostingpartner was dus ook snel gemaakt.

Naast het SEO-experiment is het ook bedoeld om een leuk zakcentje te verdienen als affiliate partner van Bol.com. Daarom heb ik een affiliate account opgezet en me aangemeld als partner. Mijn aanvraag werd in eerste instantie afgekeurd. Om de simpele reden dat mijn content nog niet op orde was. Logisch, dus werk aan de winkel!

Activiteiten

Als stukjesschrijver geloof ik heilig in waardevolle content. Daarom ben ik gestart met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Op welke manier zoeken potentiële klanten naar Qwixx en alle aanverwante varianten? Door dit vooraf volledig in kaart te brengen, heb ik een geoptimaliseerde websitestructuur uit kunnen tekenen.

Onderstaand zie je (deels) hoe zo’n websitestructuur er in Google Spreadsheets uit komt te zien:

Zoekwoordenonderzoek en menustructuur

Vervolgens was het zaak om unieke content te ontwikkelen. Qwixx kent inmiddels veel spelvarianten. Per variatie zoeken mensen naar spelregels of de uitleg en waar je het kan kopen. Hiervoor heb ik een combinatie gezocht van zelf schrijven en uitbesteden. Voor alle spellen die ik zelf in huis heb, schreef ik mijn eigen content. Het overige besteedde ik uit bij Textbroker.

SEO-tip!
Content moet je blijven optimaliseren. Daarom check ik wekelijks de resultaten in Google Search Console. Hier kan je op paginaniveau zien op welke queries je naar voren komt. Dit zijn de daadwerkelijk gebruikte zoekopdrachten in Google.

Vaak komen hier keywords naar voren die je nog niet meeneemt op je pagina, maar die wél superrelevant zijn. Zijn het keyword en de zoekvolumes de moeite waard? Verwerk dit in je tekst, schrijf een extra alinea óf creëer een nieuwe pagina op dit onderwerp.

Resultaat

Het leuke is: omdat dit een eigen project is, kan ik alle data delen! Onderstaand zie je de vertoningen en gemiddelde posities volgens Google Search Console sinds de livegang eind december 2020.

Google Search Console Qwixx.nl

Zoals je kunt zien is de website razendsnel opgepakt door Google. Ondanks dat het een nieuw domein zonder autoriteit is, blijven de statistieken week-op-week stijgen. Momenteel pak ik per dag tussen de 30 en 50 organische klikken vanuit Google.

Van dit verkeer klikt een aanzienlijk gedeelte ook al door naar de webshop van Bol.com. De blauwe grafiek toont de klikken per dag naar Bol.com, de oranje het aantal klikken per week.

Klikken per dag
Klikken per week

Vanwege de hoge conversieratio op Bol.com (door de lage orderwaarde?) heeft dit verkeer al meerdere verkopen opgeleverd.

Reflectie

Het mooie: nog altijd heb ik niks gedaan aan bijvoorbeeld linkbuilding. De verkregen posities komen volledig door sterke, unieke content. Linkbuilding staat zeker nog op het programma.

Deze SEO-case zal geregeld aangevuld worden. Op die manier kan de voortgang goed gemonitord worden en kan je blijven leren van mijn SEO-inspanningen.

Benieuwd wat SEO voor jouw bedrijf kan betekenen?